söndag 3 januari 2016

Gud skall aldrig lämna eller överge dig

Foto: copyright patrikpistol_photography

Vad skönt det är att veta att Gud aldrig kommer att överge dig och mig. Han finns där alltid. I dag, i morgon, under det kommande året. På flera ställen i bibeln finns det här löftet och bland annat säger han det till Josua, som skall gå och inta löfteslandet. 5 Mos. 31:8 "Herren går själv framför dig och han skall vara med dig. Han skall inte lämna dig eller överge dig. Var inte rädd eller förfärad." Josua skulle inte leva kvar med slavmentaliteten från Egypten, han visste att Herren var med honom och han litade på hans löften.

Vi kan leva under bundenhet som vi  kan vara svagt medvetna om eller ha fullt klart för oss, men inte veta hur vi skall ta itu med den. Det är ju så att medan vi är bundna av det som har varit, slavmentaliteten, så kan vi inte riktigt komma in i det Gud tänkt för oss. Men Gud lovar också att han skall ta ifrån oss bördan som ligger på våra skuldror och han skall ta oket från nacken, det skall smälta för smörjelsens skull. Den helige Ande kan lyfta av betryck och gamla bördor, han kan visa oss på eventuell oförlåtelse - mot andra och/eller mot oss själva. Han kan fylla oss med Guds kärlek och helandekraft så att vi får kärlek till oss själva och andra. Bara han kan göra det när vi söker Gud Fader och hans närhet, barmhärtighet och nåd. Gud är så god och hans kärlek vill i dag strömma ned mot dig från himlen och lösa upp gamla knutar, ge balsam och helande till gamla och nya sår. Vila i honom som omsluter dig från alla sidor med sin förlossande kärlek. Så mycket älskar han oss att han gav oss Jesus, sin ende son för att vi skall kunna bli fria. Vi får bara tacka och ta emot från himlen.