onsdag 24 augusti 2016

Högerhänt




Är du högerhänt? Då kanske du inte använder den vänstra handen så mycket eller så är den alltför kraftlös och dålig på att hålla riktningen. Och för den vänsterhänte kan det vara tvärtom.

Om du är högerhänt och tänker att den högra handen är den som ger ut, vi brukar ju kunna säga om någon att den är "min högra hand"= en som hjälper, så är den vänstra handen kanske inte så bra på att ta emot för att den är lite "oduglig". Jag tror att människor som arbetar inom vården ofta är det som vi här kallar "högerhänta", man är liksom ett med att hjälpa, vårda, alltid tänka på andra i första hand, samtidigt kan man vara väldigt dålig på att själv ta emot hjälp. Självfallet skulle det vara bäst om vi kunde vara både en marta och en maria. Kunna ta emot likaväl som ge ut.

I bibeln talas rätt mycket om Guds högra hand som alltid finns för oss i varje situation. Kanske har du upplevt att människor sviker, inte är att lita på, så du har svårt att anförtro dig till någon. Jesus finns där alltid för oss och honom kan vi anförtro allt, men alla behöver vi också en människa att tala med. När man ser på mänskliga sammanhang så är det oftast "den som skriker högst" som får hjälp, även om det finns andra "som inte gör stort väsen av sig", som kanske skulle vara i ännu större behov av mänsklig hjälp men inte får någon. Vi agerar på det vi ser och hör men Gud ser så mycket mer, han ser den som är i svårigheter och räcker ut sin hand. Vi kan också räcka ut vår hand, vår nästa till hjälp, genom att vara lyhörda för den helige Andes maning till bön och uppmuntrande ord för den som har det svårt.

Ps. 73: 23- 26  Men jag är alltid hos dig,
 du håller mig i min högra hand.
 Du leder mig med ditt råd
 och tar sedan emot mig med ära.
 Vem har jag i himlen utom dig?
 Och har jag dig,
 söker jag inget på jorden.
 När min kropp och mitt hjärta
 ger upp,
 är Gud mitt hjärtas klippa
 och min lott för evigt.