torsdag 18 augusti 2016

Låt ingen se ner på dig!



Paulus uppmaning till Titus: "Låt ingen se ner på dig"! Den uppmaningen kan vi väl alla någon gång haft anledning att ta till oss.

Kanske har vi upplevt att människor ansett det för inget värt det som Gud ändå gett som en gåva till oss och så har vi blivit modlösa och tänkt att de har rätt, att det arbete vi gjort för Herren saknar betydelse. Det här är naturligtvis lögner och för detta har Gud gett oss sina löften.

Jes. 49:4 Men jag tänkte:"Förgäves har jag ansträngt mig, utan nytta har jag förbrukat min kraft. Dock, min rätt är hos Herren och min lön är hos min Gud." 
Rom. 8:31 "Vad ska vi nu säga om detta? Om Gud är för oss, vem kan vara emot oss"?
Jes. 50:7  "Därför att Herren, min Gud, hjälper mig, ska jag inte bli förskräckt. Jag har gjort min panna hård för att kunna göra hans vilja, och jag vet att jag ska segra."

I Joh. 16:6 säger Jesus "Det är bäst för er att jag går bort, för annars kan inte Hjälparen, Guds Ande, komma till er". Vi är beroende av den helige Ande för att kunna gå i de gåvor Gud gett till oss och när vi går med den helige Ande och vill höra hans maning till oss och följa hans ledning, överlåtna  till ande, kropp och själ, då kan ingen anklaga oss och då behöver vi inte låta någon se ner på oss,  vilken gåva vi än fått.