söndag 28 augusti 2016

Kraften kommer från Gud

Det kan ibland kännas som att jag har inget, jag kan inget, för att människor skall kunna bli frälsta, helade och upprättade. Och det behöver jag inte heller! För det är Gud som frälser och helar, det är från honom kraften kommer. Jag får bara finnas där och följa den helige Andes anvisningar och inte stå emot när han manar mig att gå. Och om jag inte lyckas kan Gud lyfta mig med sitt ord och ställa mig på jämn mark, människor kan ge upp men inte Gud! Han fyller oss med sin styrka i bön och när vi hör och läser ordet, han ger oss av sitt råd och sitt kunnande, av hela sin allmakts visdom.




Kraften kommer från Gud
inte från mig
I mig själv är jag svag
i lerkärl är min skatt

När jag är svag
då är Gud stark i mig
När jag är rådvill har han råd för mig
Han säger:"Lyssna till mig
så skall jag lysa för dig
en väg ur mörkret, in i friheten
Du är ej ensam, ej övergiven
Jag skall tala till dig genom ordet
när du söker mig"

2 Kor. 4:7-9
 Men denna skatt har vi i lerkärl, för att den väldiga kraften ska vara Guds och inte komma från oss. Vi är ständigt trängda men inte instängda, rådvilla men inte rådlösa, förföljda men inte övergivna, nerslagna men inte utslagna.